2 maart 2020 Een belangrijke dag voor mij: de start van mijn bedrijf. Na een lange periode van voorbereiding ben ik in de markt. Ik heb er zin in. Mijn bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, ik heb cursussen gedaan over marketing en financiën voor ZZP’ers en de website is in de maak. Ik heb ook meteen een paar klanten. Mensen die ik coach. Dat vind ik fantastisch om te doen. Alles is er helemaal klaar voor.

16 maart 2020 Opeens ziet de wereld er anders uit. We zitten met z’n allen in een enorme crisis. Wereldwijd zijn er maatregelen aangekondigd die voor ons allemaal impact hebben. Wat nu? Dit was geen onderdeel van mijn plan. Hier had ik niet op gerekend.

Opeens word ik uitgedaagd om waar te maken waartoe ik mijn klanten uitnodig. Wat kun je doen als een context opeens anders blijkt dan waar je op gerekend had, en je er geen invloed op hebt? Wat is er dan wel mogelijk? Welk perspectief kun je dan kiezen waardoor je op koers blijft?

Een mooie testcase wordt me toegeworpen. Ben ik geloofwaardig als coach? De eerste dagen valt me niets in. Na een paar dagen herinner ik me dat het allerbelangrijkste in deze periode is, dat ik me bekend maak als coach. Daar had ik maart en april op ingericht. En dat ik zoveel mogelijk mensen wil coachen.

Ondertussen neem ik waar dat veel mensen het moeilijk hebben. Een latent gevoel van eenzaamheid wordt explicieter. Onzekerheid werkt verlammend. Stress neemt toe door onafgebroken met meer mensen te zijn. Een gevoel van beklemming ontstaat, omdat de leefruimte verkleint. Nog afgezien van de vraag naar wat deze crisis op lange termijn betekent.

Ik realiseer me dat ik kan bijdragen. Dat ik juist vanuit mijn bedrijf iets kan aanbieden wat voor anderen van waarde is.

Mijn aanbod is een coachingstraject van drie gratis online gesprekken van 45 minuten, via mijn netwerk. Vooralsnog tot half april, de voorlopige deadline van de maatregelen. Om te verkennen wat houvast biedt. Om te verankeren in dat wat belangrijk is. Om de emoties van verdriet, onzekerheid en angst ruimte te bieden. En om er inzicht in te krijgen. Waar gaan die emoties over? Wat ben je bang voor? Waar treur je om? Wat blijkt voor jou van waarde?

30 maart 2020 In nog geen maand tijd ben ik mijn bedrijf begonnen met een kickstart. Ik heb er zin in.